torsdag 19 maj 2011

Dagens pub

Efter dagens träning och fix på stan mötte jag upp Anna och Erica på nya puben Queen's head på Drottninggatan. Mycket fint ställe som vi kom överens om måste ha inretts av en brittiskpubinredningsexpert. Allt var genuint och äkta och nästan för fint och tillrättalagt för vår smak. Vi gillar ju de gamla slitna ställena som Loftet och Foggy, som dessvärre inte finns kvar längre. Det var förresten så jag lärde känna min Anna, och sedan också Erica. På Loftet, världens bästa pub. Vi var sådana som hängde ute mycket, som träffade våra vänner på puben flera gånger i veckan. Våra gemensamma vänner var ofta från Irland eller England och till slut blev vi så klart presenterade för varandra och tycke uppstod. Kan man säga så om vänner? Ja det bestämmer vi att man kan. När Loftet försvann flyttade vi med till Foggy Dew där vi kände ägarna och många av gästerna från gamla Loftet. När de sen bestämde för att sälja hade vi inget nytt ställe att gå till. Vi försökte med Wirströms, med O'Connells, med Harvest Home och lite andra ställen, men det blev aldrig detsamma. Som tur är grundar sig vår vänskap på mer än öldrickning så vi har hittat andra sätt att umgås. Kanske har vi rent av blivit vuxna. Jag själv valde ju bort alkoholen ur mitt liv för kanske sex sju år sedan. Jag hade fått nog. Nykterist kan jag inte kalla mig eftersom jag sedan dess har druckit kanske två öl/glas vin om året. Men så nära man kan komma kanske. Hur som helst - i kväll beställde jag en liten shandy. Jag fick en stor men det är en annan historia. (En shandy är en öl blandad med fruktsoda typ). Den var läskande och god och efter ett par klunkar hade jag fått nog. Ironiskt nog har jag nu ont i huvudet och det kommer därför att dröja ett långt tag igen innan jag dricker tror jag. Men man vet aldrig så klart.

Jag har förresten Loftet att tacka för något annat också. Det var där Jakob och jag blev presenterade för varandra av en gemensam bekant. Det var min födelsedag och det var en mycket bra dag. En av de bästa.

Kolla min jätteshandy mot Annas och Ericas pytteöl. =)

Inga kommentarer: