måndag 26 november 2012

Dagens paj och blaj

I mitt nya lchf-liv är det egentligen inte så mycket jag saknar. Jag saknar definitivt inte pasta, ris, bulgur och potatis. Jag saknar inte sötsaker direkt, lite god 70% choklad räcker oftast om jag är lite sugen framåt kvällen. Nu har jag förresten hittat en ny favorit, Marabous Sea salt Pecan eller nåt sånt heter den. Galet god. Om jag är sugen på sött förresten så beror det på att jag ätit för lite fett. Eller ägglossning typ och det är ju inte så mycket att göra åt, då ger jag efter ibland och äter en halv kaka mörk choklad. I går föll det sig så att vi inte hade nån choklad hemma så jag åt två små pepparkakor. Det har nog aldrig hänt innan men det gör inget, jag är inte så hård mot mig själv längre. Jag väger mig inte så ofta längre, det är inte heller så viktigt, utan jag bara kör på så här eftersom jag och min mage mår bra. 

En god paj har vi dock saknat, jag och Jakob. Det finns en massa recept där ute men jag har inte gett det en chans, förrän i dag. I dag gjorde jag en av våra gamla favoriter, fast en lchf version så klart. Bacon och champinjonpaj, minst lika god som förr i tiden.

Så här gör man:

Pajdegen:
3 dl mandelmjöl, jag malde eget
1 msk fiberhusk (finns ofta på glutenfria avdelningen i affären)
1 kryddmått salt. 

Blanda det där och ha sen i:
50 gr kallt smör, riktigt smör så klart
1 ägg

Blanda allt med händerna och tryck sen ut i en form. Låt vila i 30 minuter i kylskåpet. Förgrädda sedan i ca 10 minuter.

Som fyllning kan man så klart ha vad som helst, bara det är utan kolhydrater och med extra fett, med eller utan äggstanning. 

Så här gjorde jag:
2 paket fin bacon
1 gul lök
Champinjoner
Stek var för sig och sedan en stund ihop. I smör så klart.
Blanda i:
1 burk fet cream fraiche 
2 dl grädde
Krydda med:
Timjan, torkad
Peppar
Salt om det behövs.

Låt putta ihop ett tag och slå sedan allt i pajskalet. Strö över rikligt med god fet ost och grädda tills pajen fått färg.

När J gör den här pajen använder han gärna färsk persilja också, men jag är ju inte så förtjust i färska örter. Går ju alltid att strö över vid servering.

Vi åt med paprika, gurka och grönsallad.


Glömde ta bild. Den här är från nätet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den pajen vill jag smaka!