lördag 27 juni 2009

Dagens semesterbilder

Som tidigare utlovats kommer här lite bilder ifrån vår resa till Kreta. Vi var där första gången för fem år sedan. Nu valde vi att bo i den lilla byn Gerani, eftersom det var vila och sola vi skulle göra. Chania låg dock bara en kort bussresa därifrån så en kväll åkte vi dit och strosade bland de andra turisterna i gamla stan. I Gerani hade vi turen att få en mysig lägenhet med en fantastisk balkong med utsikt åt både havet och bergen. Så här ungefär:


Så här härligt var det varje kväll när solen gick ner vid vår pool. Poolen var perfekt. Lite barnfamiljer, några par och så ett stenkast ner till havet om man ville ha ännu mer lugn och ro.




På morgonen hoppade solen hopprep.



Grekiska maten är ju såklart underbar. Om man ville kunde man äta kebap.




 Det gjorde dock aldrig vi utan valde oftast sallader, vitlöksbröd och kycklingsouvlaki. Näst sista kvällen när vi kände oss lite nöjda med den maten valde vi istället att testa en kinesisk restaurang. Jag vet inte om det berodde på att jag var löjligt hungrig; men det var ta mig fan den godaste kinamaten jag någonsin ätit. Konstigt att man ska behöva åka till Kreta för det.




Här står jag på balkongen.



 Nu har jag visst satt mig ner.




Med våra snokögon fick vi synd på den här ormen från balkongen. Jag trodde den var ofarlig så jag gick ner för att ta lite bilder. Har ni sett så fin?



Någon som vet vilken sort det är? Fram med uppslagsböckerna nu mina vänner.


En dag hyrde vi bil. Vi ville se bergen och även leta upp den fantastiska stranden Elafonisi. Jakob körde och jag höll koll på kartan och fåren.




Här kommer vi!



Här är kartan inzoomad på sydöstra delen av ön. Längst där nere ligger Elafonisi.



Ibland fick vi väja för får.



1200 meter upp i bergen kan det se ut så här. Eftersom det oftast saknades skyddsräcke tänkte jag hela tiden på Anna, som tycker att det är läskigt att köra typ vid diken och så. Anna, har du sett vad läskigt!


Jakob höll tungan rätt i munnen hela tiden och tog oss både upp och ner i bergen utan att en enda gång köra bilen över stupen.



Så här såg det ut när vi kom fram. Flera härliga stränder, sol, soldyrkare, badare och en massa vila och stoj varvat om vartannat. Vi hade en fantastisk dag och jag önskar att bilder gjorde paradiset rättvisa. 


 Också Elafonisi.



Se så fint!


Tvära kast. Den här vännen såg vi när vi shoppade i Platianias en kväll. Vi tänkte köpa en till Kalven men lät bli eftersom vi är två vuxna människor som inte håller på med sånt trams.


Kalvens kusin. 


Se, där kommer J med vattnet till hotellet. 



Vattenleverans. En av många.



Världens bästa Jako i solen.


En natt när vi var på väg till hotellet satt den här lilla vännen och vaktade. Vi fick knappt gå förbi, men det gick bra till slut.


Mina flips som jag köpt för 1 euro i London. De höll hela resan, men nu är det dags att köpa nya. 


Jakob har fått slagsida.


Titta, där står jag i Chanias hamn. Det blev en mysig kväll med god mat och lite shopping.


Cheerleaders som gjorde reklam för en klubb i stan. Vi orkade inte gå dit, men visst ser det roligt ut på den där klubben?


Utsikt från vår middagsrestaurang i Chania.


Här sitter jag på balkongen och läser en av mina fyra böcker. Att läsa är det bästa med semester tycker jag. Kriminalare ska det vara, men man kan blada upp det med lite annat om man vill. Det här är nog GW Perssons Den som dödar draken tror jag.



Om man tröttnade på att sitta på balkongen och se ut över havet kunde man sitta på balkongen och se ut över bergen istället.

1 kommentar:

Anna Maria sa...

Vilken härlig resa, fina bilder! Kram och vi ses på jobbet (missa inte AW:n på fredag, hoppas du har sett den)