söndag 5 oktober 2008

Dagens doft

Dagens doft, eller i alla fall gårdagens doft, är doften av kanelbullar. På jobbet svämmade det över av bullar och jag luktade kanelbulle när jag senare på natten låg och försökte sova - trots att jag duschat och tvättat håret. Kanelbullens dag gick annars ganska obemärkt förbi. Men mamma fyllde år och jag önskar att jag varit med och firat henne. Och Birgitta fyllde år och jag önskar att jag hade varit med där också. Och så fyllde Ballyorgan-Fred år och henne hade jag också gärna firat. Men man kan inte vara överallt, det är bara inse att antalet dagar per vecka inte stämmer överens med antalet önskade dito.

Men tillbaka till doften. Dofter har ofta varit mycket centrala i mitt liv. Jag blir fortfarande varm i hjärtat när jag tänker på hur det luktade när jag som barn vaknade mellan mina storebröder på de tjocka dunfiltarna på golvet i Kalle och Britas sommarstuga i Timmernabben. Då luktade det kokkaffe och blandade bröder. Den bilden kan jag fortfarande framkalla varje gång jag hälsar på hos Brita och kaffet kokar på spisen. När vi en gång köpte henne en bryggare var jag egentligen inte ledsen när hon sen vägrade använda den.

Andra lukter som får mig att le just nu:
*Min första pojkvän hette Mojje. Han luktade Karl Lagerfeld och moppe. Det var en vacker kombination.
*Braxens nos luktade så klart hundnos, men av någon anledning även bubbelgum. Rallys nos luktar också lika gott visar det sig.
*Min mamma rökte när jag var liten. Jag delade aldrig glas med henne och jag tyckte inte om när hon pussade på mig när jag växte upp. Nu, efter det att hon slutat röka, luktar hon godisgott och får pussa så mycket hon vill.
*Min egen doft när jag var singel och hängde på The Loft. En sexig, ganska provokativ doft.
*Familjen Giotas hus. Kanske var det för att Johans pappa kom från Grekland. Men troligtvis berodde det på att de åt jordgubbsmarmelad på rostade mackor. Det gjorde vi inte inne i huset snett mittemot.

Här kommer en bild på Rally Peterson

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag var helt säker på att han var svart. Men fin ändå...