tisdag 21 juli 2009

Dagens fundering

Musikaliskt är jag inte speciellt ledsen för att Hultsfredsfestivalen riskerar nedläggning. Been there done that liksom. Jag var på min första festival för exakt 20 år sedan. Det var stort, fantastiskt rent av. Under årens lopp har jag sett så många bra band i Hultan att jag bara kommer ihåg en bråkdel. Här är några av dem:

SUEDE, HOLE, VAN MORRISON, KATRINA & THE WAVES, MARILYN MANSON, MANIC STREET PREACHERS, MOTORHEAD, CONNY BLOOM, SATOR, BLOODHOUND GANG, THE CARDIGANS, TORSSON, STEREOPHONICS, GOO GOO DOLLS, THE MEN THEY COULDN´T HANG, BASEMENT JAXX SOUNDSYSTEM, CHEMICAL BROTHERS, PLACEBO, DISNEYLAND AFTER DARK, THE CREEPS, DOCENTERNA, JACOB HELLMAN, ELECTRIC BOYS, BO KASPERS ORKESTER, ESBJÖRN SVENSSON TRIO, PER “TEXAS” JOHANSSON, RIGMOR GUSTAVSSON, BRODER DANIEL, FLÄSKKVARTETTEN, THE NOMADS, KIM HEDÅS & JONAS GARDELL, PETER WAHLBECK, THE HELLACOPTERS, CHARTA 77,LARS WINNERBÄCK, PAPA DEE POSSE, PONTUS & AMERIKANARNA, THE WANNADIES, BARENAKED LADIES och JOE STRUMMER.

Det som gör en hotande nedläggning så tråkig är att stora delar av Hultsfred är uppbyggt runt festivalen och allt vad den innebär. Musiken har betytt så mycket för den lilla hålan, och genererat så många arbetstillfällen och reklam för bygden, att tanken på att den sista festivalen nu kan vara över är svindlande. Fast jag kanske dramatiserar. Metropol står där det står, Rockpartyfolket kommer inte sluta att vara kreativa och Rock City är Rock City, bra utbildningar behövs alltid och jag ska vara tyst nu. Keep up the good work Hultan!

Läs mer här!
Eller här!
Och i Småland säger de så här!

1 kommentar:

tomasrj sa...

Kul med din lista över Hultsfredsband. Jag var på min första festival 1988 och sedan fortsatte jag på Hultsfred fram till 95. Då var Hultsfred först och ensamma. Allt byggde dessutom på genuint arbete av ungdomar som ville skapa något åt sig själva.

Idag finns det festivaler överallt och det Hultsfred gör är inte längre unikt. Dessutom är det mycket mer pengar inblandade. Det är en slags industri som är beroende av inkomster. Nu gäller det att nischa sig för att överleva.