fredag 8 januari 2010

Dagens blommor

Jag har nämnt tidigare att jag inte är så förtjust i blommor, men det stämmer bara till viss del. Jag tycker att det flesta är fina (utom såna som är blå på konstgjord väg), det är bara det att jag inte förstår mig på dem. Som den där lavendeln som står ute på balkongen. Är den död för alltid nu? Och orkidén som jag fick av Anna F när jag tog min examen, ska inte den ha blommor? Mammas orkidéer har flera hundra blommor. Min är naken. Något av mina stora blomtriumfer är att jag lyckats klona (Maria, heter det så?) den där gamla blomman, som jag tror heter kristi törnekrona, så att den blivit fyra stycken. En expert skulle ha gråtit när jag tog fram kökssaxen och klippte den i delar, men det funkade.

Tulpaner är mina absoluta favoritblommor. Inget är finare.
Så här ser mina ut just nu.

1 kommentar:

Mia sa...

Om det är jag som är Maria så...
(jag tar chansen oavsett)

En expert hade glatt sig åt ditt mod och åt att det funkade - uppenbarligen har du lite mer känsla för blomstren än du tror! :-)

Men klona... njä - du tog sticklingar... nog så nära att klona eftersom det fortfarande är samma blomma ;-)

(Lavendeln däremot skulle jag inte satsa pengar på i vår - om den inte bor i en rejäl och välisolerad kruka.)
Men en bra sak med blommor är att det alltid finns de som gör fler av dem. Som tulpaner tex!

Go' för blommorna du trivs med! Å vice versa :-)