måndag 11 april 2011

Dagens smeknamn

Jag tror att jag har skrivit om småländska smeknamn i bloggen tidigare, men jag gör det lite kort igen i alla fall. Jag läser en blogg som handlar om Mönsterås, mönsteråsfotboll och mönsteråshistoria. Mycket trevligt för oss som har bott i trakterna och fortfarande har familj kvar i Småland. I ett inlägg skrev Jonny nyligen om smeknamnen i kommunen. För mig har lustiga namn alltid varit en del av vardagen, och det var först när jag flyttade till Stockholm som jag förstod att det var lite unikt. Visst finns det lustiga namn på andra ställen, men inte i samma utsträckning och framförallt inte av samma karaktär. När jag bodde där hade jag vänner som hette Fisken och Torsken och Gäddan, Bonkas, Blöjan, Knoppen och hans bror Blomman, Knoen, Leffe punk och så min alldeles egen morfar - Tjommat. Min egen pappa kallade mig för Könebröta och min bror Jörgen för Göransson, så har det alltid varit. Det här var bara ett urval. Kolla Jonnys länk för fler namn.

1 kommentar:

Spader Ess sa...

Jo, det har alltid varit mycket mustiga smeknamn där i trakterna. Vet inte om det har med dom gamla sjöfarare traditionerna som satt sina spår?

Själv omgavs jag av "Huggarn" "Basse" "Mulle" "Klacke Kofot" m.m.

Kul lista