torsdag 20 november 2008

Dagens vykort (3,5)

Hallå igen!

I dag har jag gjort något trevligt. Jag slet mig från mina föräldrar efter frukost, lät dom gå ensamma på Jamesonmuseet och sen även Guinnessmuseet (jag har redan varit där). Själv gick jag till Dublin Writers Museum. Vilken grej. Man går in som i en gammal lägenhet, längs väggarna finns en massa texter och presentationer av irländska författare. Det var bara jag och en kille till där. Efter ett tag började vi prata, det hade varit fånigt annars eftersom vi hela tiden var hack i häl längs montrarna. Han var irländare, men turist i huvudstaden. Hans kompisar valde Guinnessmuseet, han författarna. Han fyllde bland annat i luckor i Brendan Behanhistorien. Han kunde en massa. Hans favoritcitat från Behan var:
...Actually, I'm a drinker with writing problems.
Behan dog 41 år gammal, djupt alkoholiserad. Han var snabb i käften, och inte speciellt samhällssmidig. Många år spenderade han i fängelse efter samröre IRA. Mitt eget favoritcitat från Brendan: Det är svårt att se upp till en dam när hon ligger under en. Min nya vän tyckte också att det citatet var festligt.

Här kommer ett par bilder från museet (man fick inte fota). Observera James Joyce gamla piano.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Sniffles!
Du har en fantastisk tid som sig bör. Ska ni vara i Dublin hela resan eller kommer ni att ta ett hotell utanför huvudstaden?
Snart dags för en pint här hemma va? =)

Kramar

Anonym sa...

Fint! Men varför heter det tre och en halv?

Pi sa...

Tja Pelle, jag svara både här och på annat håll. Klart vi ska ses. Det var länge sen nu. Var i Dublin hela veckan, förutom i onsdags då vi tog en tur till Wicklowbergen. Hörs mer på annat sätt. Kram

Pi sa...

Hej Anonym!

Förlåt mig om jag förvirrat dig. Tanken var så klart att det inlägget skulle vara en bonus den dagen, och att det skulle komma ett med titeln 4 framåt kvällen. Men så blev det alltså inte. Sorry.