onsdag 25 januari 2012

Dagens vitamin

Hos doktorn förra vecka fick jag veta att jag lider av svår d-vitaminbrist. Är du inte trött frågande han, och det är jag ju så klart, men på den inledande lilla informationsträffen jag var på hos honom så fick jag veta att trötthet, muskelinflammationer och andra smärtkällor är vanliga vid långvarig värk. Därför hade jag alltså inte tänkt mer på det. (Och kanske för att jag har ett litet busfrö här hemma som håller mig sysselsatt så klart.) Men det där med vitaminbristen förvånade mig ändå inte, att jag ogillar solen är ingen hemlighet. Normalt samlar vi ju på oss och lagrar d-vitaminerna under sommarhalvåret och sen ska plockar vi av reserverna resten av året. Kanske fyller vi också på med fisk och ägg. Jag har också fått lära mig att d-vitaminbrist kan vara en bidragande orsak till just värk och inflammationer. Nu kom jag på också att jag glömt berätta för honom att jag ibland har vitamin b-12brist, och detta för att jag saknar nåt enzym i magen som gör att jag inte tar upp just den vitaminen från det jag äter. Tänk om det är samma sak med d-vitaminen? Märkligt det där.

För att få upp mina värden så ska jag i alla fall ta samma droppar som Ture, fast många fler så klart. Och resa till solen sa doktorn. Borde förresten inte försäkringskassan betala en sån resa? Tanken på en resa finns och skulle vara välbehövlig för hela familjen. Kreta kanske, jag älskar Kreta. Fast i dagens DN annonserade de om den här resan som jag såååå gärna skulle vilja göra. Ganska dyr så klart och kanske inte så kul för hela familjen men oj så härlig ändå. 


1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju som vi alla vet inte så mycke sol där, men säkert en underbar resa. Syns i morron.