tisdag 29 september 2009

Dagens klyschor

Det finns en amerikansk kvinnlig författare som levererar böcker snabbare än Clabbe pratar strunt. Jag har lyssnat på en av hennes böcker på tunnelbanan den senaste tiden, mest i brist på annat (och kanske lite för att jag fascineras över hur många klyschor som ryms i en liten iPod). Jag vill inte berätta vad hon heter för det är lite genant. Böckerna är skrivna för kvinnor och jag vet inte men jag tror att de flesta innehåller kvinnliga huvudpersoner och hjältinnor. Författaren är knappt sextio men tycks ändå vara uppväxt någon gång i början av 1900-talet.

När kommer lite blandade klyschor från boken:
  • Den kvinnliga huvudpersonen är ett offer av ett läskigt brott och har lämnat Boston för att sitta och vara svår vid en liten sjö vid de vackra bergen.
  • Den vid första anblicken nonchalanta författaren Brody tänker inte bli kär i vår huvudperson men kan inte hjälpa sig själv. Han är sedan mjuk och fin och mysig i resten av boken. En gång gör han till och med soppa till henne.
  • Polisen äter munkar.
  • Huvudpersonen blir vittne till ett nytt brott men blir inte betrodd eftersom hon är skadad eftersom hon är ett offer sedan tidigare.
  • Brody har cowboyboots. Nämnde jag att han är författare? Och svår.
  • Huvudpersonen är vacker, men alldeles för smal. Hon äter upp sig under återstoden av berättelsen och blir ännu vackrare. Ett vanligt problem för många kvinnor.
  • Männen i den lilla byn vid sjön blir alla kära i den lilla smala saken.
  • Kvinnan har givetvis förlorat sina föräldrar i en bilolycka. Ja, ni hörde rätt, stackarn är föräldralös.
  • Mördaren är ute efter henne. Ingen tror henne.
  • Brody (den cowboybootsklädde författaren) räddar henne från mördaren.
  • Hon får revansch.
  • Nämnde jag att hon är smal och att han är författare?

4 kommentarer:

Mia sa...

Du är underbar!

Pi sa...

Tack Mia =)

Camilla sa...

hahaha.. jag vet vem det är och jag har flera av hennes böcker( men säg inget till någon)om man vill läsa utan att tänka på vad man läser är det skitbra... hahaaha jag har dem några portar bort...om du behöver fler.

Pi sa...

Tack Camilla, det känns jättebra att veta att jag när som helst kan fylla på med lite tantmys =)